Thursday 18 April 2013

PRU13 : Plan Lim Kit Siang Cetus Perang Kaum Di Gelang Patah Terbongkar!




Saya tertarik untuk mengulas mengenai pandangan mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir mengenai Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang dicalonkan Pakatan Haram untuk bertanding di Parlimen Gelang Patah, Johor.

Mungkin benar Tun M merupakan idola saya, namun setiap kenyataannya itu tidaklah saya terima bulat-bulat. Namun berdasarkan pengalaman beliau yang luas di dalam dunia politik tanahair dan benar-benar kenal DAP, saya setuju dengan pandangannya itu.

Kata beliau, bangsa Melayu, Cina dan India di Johor hidup di dalam suasana harmoni dan tidak pernah tercalar dengan sebarang insiden yang melibatkan isu perkauman. Keharmonian itu diterjemahkan melalui kemenangan 100% BN di negeri itu pada setiap kali pilihanraya diadakan.

Lim Kit Siang bertanding di Gelang Patah kerana majoriti kaum di parlimen itu diwakili oleh masyarakat Tiong Hua dan kehadiran bapa Guan Eng itu dianggap mampu menjejaskan keharmonian yang subur di sana apabila calon DAP itu dijangka sekali lagi mempergunakan slogan “Malaysian Malaysia”.

Sebetulnya mengikut sejarah, slogan tersebut diwarisi dari parti PAP di Singapura, pimpinan bekas “boss”nya, Lee Kuan Yew dan ia membawa maksud bahawa segala yang ada di negara ini perlu diberi samarata di mana ia secara automatik akan menghilang segala keistimewaan kaum bumiputera di negara ini.

Dalam bahasa mudah, keistimewaan bangsa bumiputera kekal seperti sedia ada, dan hak keistimewaan itu juga kononnya wajar diperoleh oleh kaum-kaum lain yang bukan bumiputera di negara ini berdasarkan merit.

Dalam ertikata lain, Kit Siang berjuang untuk menafikan perkara 153 di dalam perlembagaan Malaysia, jus soli dan sosial kontrak yang telah dipersetujui ketika di zaman merdeka dulu. Anda setuju dengan perjuangan DAP itu?

Model perjuangan yang diperjuangkan Kit Siang itu boleh dilihat di Singapura. Hasil “kerja tangan” PAP, bumiputera di negara itu kini menjadi golongan minoriti dan mereka tidak mendapat hak-hak sebagaimana yang diperoleh oleh golongnan bumiputera dan Islam di negara ini.

Misalnya, azan di Singapura sangat terhad dan muamalah yang berlandaskan Islam hanya dilaksanakan secara minimal. Persoalannya, mahukah kita jadi seperti itu? Kita sudah tentu tidak suka. Tapi bagaimana dengan golongan bukan bumiputera? Sudah tentulah mereka sokong, bukan?

Jadi, dengan pertikaian hak yang berlaku di antara bangsa bumiputera dan bukan bumiputera itu, keharmonian kaum di negara ini akan tercalar dan kesempatan inilah yang dikatakan cuba direbut oleh Kit Siang.

Pada saya, keadaan ini sangat merbahaya. Keharmonian kaum yang selama ini subur disemai BN dalam suasana saling menghormati hak masing-masing, kini cuba dileraikan dan dipecah belahkan oleh parti yang bertunjangkan “chauvinis ultra kiasu” itu.

Saya yakin, sekiranya perkara ini tidak dibendung dan Kit Siang dibenarkan menghasut kaum bukan bumiputera untuk percaya pada propagandanya itu, tidak mustahil peristiwa yang lebih buruk dari 13 Mei akan berulang sekali lagi.

Lagipun menurut sejarah, sentimen sebeginilah yang mencetus huru-hara di negara ini pada tahun 1969 dulu sehingga memaksa rakyat hidup di dalam keadaan darurat dalam beberapa tempoh.

Persoalannya, relakah rakyat di negara yang aman harmoni ini menggadaikan segala nikmat yang dikecapi selama ini semata-mata untuk memuaskan kehendak fahaman Kit Siang, DAP dan PAP itu? Sukakah kita menghadapi konfrontasi perkauman di negara ini sekali lagi?

Negara ini mengamalkan sistem demokrasi dan kita berhak memilih atau mengundi pihak mana yang kita yakini. Namun suka saya ingatkan supaya kita berfikir dahulu sebelum memilih dan buatlah keputusan yang bijak demi kestabilan negara.

Bukan apa, kestabilan sesebuah negara sangat penting untuk memacu kemajuan dan kekecohan hanya akan merugikan rakyat. Pilihlah dengan bijak dan sememangnya saya memilih BN yang selama ini terbukti berjaya memacu perkembangan negara sehingga dicemburui negara luar.  BN memang terbaik..!

No comments:

Post a Comment