Saturday 23 March 2013

RAFIZI Lembu Di Belasah Wartawan KAWKAW!


Sebelum pergi lebih lanjut,rasanya elok kita ramai-ramai ucap tahniah pada Papagomo.Bab video yang dia dedah itu lain cerita.

Ini bab martabatnya sudah naik satu darjat sama level Datuk Seri Anwar Ibrahim yakni,Hamba Allah yang bercita-cita nak jadi Perdana Menteri Malaysia.

Hang hebat Papa...Depa iktiraf hang sebagai orang yang boleh goncang kedudukan Anwar.

Cuba fikir, kalut PKR kerah orang-orang di ibupejabatnya selidik dan selongkar latar belakangnya.

Kita tidak perlu ambil ijazah sains politik untuk apa yang orang putih kata 'discredit the source'.

Mereka yang belajar ilmu saikoloji juga boleh buat andaian riak ini jelas petanda ada orang sedang gabra.

Sebab itu syok tengok Pengarah Strategik PKR Rafizi Ramli tampil dengan wajah ala-konfiden habis buat sidang akhbar di ibupejabat PKR di Petaling Jaya,Jumaat untuk mendedahkan latar belakang Papagomo.

Ini berkaitan dengan sejarahnya semasa berkhidmat sebagai anggota polis dulu dan namanya tercatat serentak sebagai pengundi biasa dan pengundi pos (atas kad polis).

Kesimpulannya begini.Rafizi hendak mengajak seluruh rakyat agar jangan percaya langsung pada pendedahan Papagomo tentang bos besarnya,Anwar - kerana dia mempunyai latar belakang yang 'tercalar'.

Agendadaily sudah menghubungi Papagomo sendiri untuk bertanya bab pendedahan Rafizi itu.Dia sudah menjelaskan kedudukan sebenar yang akhirnya buat sama-sama tertawa.

Tak kira apa sekali latar belakangnya.Bagi Papagomo isu yang didepan mata sekarang ialah pendedahannya tentang seorang pembesar pembangkang yang dia dakwa mempunyai aktiviti moral yang sangat menjijikkan.

"Aku ini kucing senak saja.Aku tertirap tepi jalan pun tidak bawa apa-apa kesan pada rakyat dan negara.

"Cuba bayangkan orang yang aku tuduh ada moral kotor macam Anwar jadi Perdana Menteri.Fikir sudah kesannya pada nasib dan masa depan negara,"katanya.

Atas sebab ini perbualan menerusi telefon itu diselang seli dengan deraian hilai ketawa mengenangkan susah payahnya puak PKR nak kondem dia untuk kasi tegak benang Anwar.

Juga ini ada sikit pesan kepada Rafizi,lain kali kalau ingat nak buat sidang akhbar KENA ADA TELOR untuk jawab soalan.

Kalau ingat nak baca kenyataan dan jawab soalan-soalan 'selamat' sahaja lebih baik email kenyataan media agar tidak payah wartawan buang masa ke ibupejabat PKR.

Seperti biasa ketegangan timbul antara wartawan Agendandaily dengan Rafizi semasa sidang akhbar hampir setengah jam itu.

Orang kanan Anwar ini memulakan sidang akhbarnya dengan  membaca kenyataan hasil penyelidikan mereka tentang latar belakang Papagomo...blah...blah...blah.

Hairan sensitif sungguh Mamat ni pada soalan wartawan Agendadaily kenapa mereka hanya berani saman Papagomo tetapi tidak saman trio Datuk T yang dedah video seks China Doll yang 99.9 peratus tulin itu.

Sebagai latar belakang...malah semalam salah seorang trio Datuk T yakni Tan Sri Rahim Thamby Chik mengulangi dakwaan dalam sidang akhbar bahawa lelaki dalam video China Doll ialah Anwar.

Katanya trio Datuk T sedia disaman.

Bukan semalam sahaja,malah sudah berkali-kali Datuk Sharzly Eskay cabar Anwar saman dia...tetapi sampai hari ini saman tidak muncul.

Maka keluarlah ayat-ayat biasa dari Rafizi mengaitkan Agendadaily dengan UMNO segala macam.

Hebat bab orang boleh cakap...bab sendiri jadi tikus.

Ketegangan berlarutan hingga Rafizi ugut nak panggil pengawal mengusir wartawan Agendadaily dari sidang akhbar itu jika terus bertanya.

"You amalkan kebebasan media. I pun mengamalkan kebebasan media untuk bertanya."kata wartawan Agendadaily

"No..saya dah jawab. Saya dah bagi ruang. Can I get the other ones?,' kata Rafizi untuk mengelak jawab.

Nak kata pelik tapi tak pelik....kenapa dia takut sangat pada soalan itu.

Lojik akal akan berkata itu adalah satu natural question yang siapa saja akan bertanya.

Rafizi anggap soalan ini ' MENGGANGU' sidang akhbar hingga wartawan lain tidak boleh tanya soalan.

Steadylah Bro...kalau ingat boleh perbodohkan semua orang.

Mak Datuk kau...Rafizi bercakap tentang kita orang Islam....(soalnya sanggupkah kau ( jika betul dakwaan)  berketuakan seorang ada perangai luar tabii yang jijik )

Kalau kata orang Islam... kenapa tak berani selidik dan pastikan kebenaran?

Juga tidak kurang syoknya ketika ada wartawan lain tanya tentang video 'pembukaan' yang didedahkan oleh Papagomo mulai petang Khamis ,Rafizi kata video itu bersifat spekulasi dan berniat jahat.

Katanya dia sudah tengok video itu dan tidak dapati apa-apa yang tidak baik.

Untuk backing lagi bosnya,Rafizi kata Anwar bertemu ramai orang dan memang ramah orangnya.(Ramah sungguh sampai ke bilik hotel senda gurau gitu?)

Ditanya apakah tindakan PKR jika Papagomo terus tayang video ( sambungan)...kata Rafizi ,"lets see what Papagomo has.We has to see very carefully",katanya.- 22/3/2013- OLEH NOOR HASILAH ISMAIL

Transkrip soal jawab semasa sidang akhbar Rafizi (selepas selesai baca kenyataan akhbar mengenai Papagomo tengahari tadi):

Rafizi: I would like to caution chairman dan deputy chairman of SPR do not underestimate how this joke that actually will have a big impact on the trust and integrity of SPR. Simple saja. Dia boleh tolak. Dia boleh kata. Dia boleh tuduh. Tapi dengan bukti yang cukup jelas, kena atas batang hidung Papagomo pulak tu, I think it will spread very quickly, terutamanya pengundi muda - it will have a severe impact on SPR's integrity. Jadi saya akan tunggu respon daripada SPR. Papagomo ini is just a side issue saja. Dia nak meroyan lepas ini biarlah dia meroyan. I am not interested to entertain him. I am just interested to find out from SPR how did you allow a person who was convicted, sacked and no longer being in service with PDRM to continue to be in the database pengundi sebanyak dua kali pilihanraya. That means that 2008 besar kemungkinan dia mengundi dua kali dan 2013 kalau tidak dihentikan dia juga akan undi dua kali. Ada soalan?

KL Pos: Tadi saudara Rafizi cakap suruh tolak budaya rasuah sedangkan DS Anwar Ibrahim dulu pernah juga terlibat dengan tuduhan rasuah.

Rafizi: Semua tuduhan itu telah melalui proses mahkamah.

KL Pos: Begitu juga dengan Papagomo

Rafizi: Hang on...(tak bagi peluang wartawan teruskan soalan itu)....saya tak habis...semua tuduhan itu telah melalui proses mahkamah dan semua telah dibuktikan bahawa dia tidak bersalah.  Bukti-bukti lain yang keluar yang jelas juga menunjukkan bahawa yang ini semua konspirasi dan fitnah yang dalangnya, termasuklah juga orang2 seperti Papagomo ini. I mean, you can write whatever you want to write. The ultimate judge is going to be the public. And the public is a lot more aware now.

They can put two and two together. dia boleh tengok apabila lebih ramai tokoh2 yg dulu berada di belakang tabir yg terlibat dalam proses ini...pendakwaraya pun akhirnya mengaku, bapa kpd saiful bukhari pun mengaku, dan sampai sekarang tidak ada satu bukti yang betul-betul jelas pun. Dan datuk seri melalui the whole proses. And the fact that he proved himself, he withstood the fitnah, dan sokongan yang datang daripada rakyat menunjukkan rakyat tidak percaya dengan fitnah dan juga political set-up yang dibuat. So I think if Anwar Ibrahim went through all that dan kalau dia betul-betul tidak melakukan rasuah, he will come out unscathed.

Jadi, perkara yang sama juga dengan Papagomo ini. Finally I am telling Umno Barisan Nasional, the ultimate judge is the public. You can continue to use Papagomo. You boleh terus mendokong, menyokong dia. Ramai-ramai saya minta bila dia disaman nanti, menteri-menteri Umno turun ke mahkamah untuk memberi sokongan kerana itulah strategi terbaharu yang akan memberi kemenangan kepada Pakatan dan rakyat. Don"t underestimate the wisdom.

Agendadaily: Tadi encik Rafizi cakap DS Anwar telah melalui proses dan Papagomo juga pernah melalui proses dan telah dihukum. You said you are not interested and all that. Tapi the issue here is, why Anwar berani saman Papagomo dalam isu ini tapi kes dahulu yang China Doll dia tak berani saman Papagomo dan juga Datuk Trio. Why?

Rafizi:No. saman ini terhadap Papagomo is keseluruhan. Pertama kita orang islam, saudari...ayat quran cukup jelas bahawa apabila ada sesuatu berita itu dibawa oleh orang yang fasik maka kita kena menolak berita itu. I dont know about u. And you are are reporter, you carry news. I don't know about you. You have your news to fill up, tapi kalau saya...kalau seorang seperti Papagomo yang telah dijatuhkan hukuman, masuk penjara, semua rayuan ditolak, membawa berita yang memang jelas ada motif politik. saya akan lebih berhati2. Sebab itu saya rasa ramai rakyat Malaysia mengambil pendirian menolak.

But don't subscribe the big issue in this. That's your problem. What is the biggest issue? Papagomo is a non entity. The real issue is SPR. Kenapa you tak tanya, bahawa SPR ada pengundi hantu? That is a much...YOU DARI MANA?

AD: Saya dari Agendadaily:

Rafizi: Ahh patut pun!! Agendadaily? Hah! Kalau ada yang melibatkan Umno tiba-tiba Agendadaily akan datang tanya soalan-soalan macam ini. Saya minta balik, tanya kepada pengerusi SPR, kenapa boleh ada pengundi hantu macam ini, yang dengan kuasa Allah, banyak-banyak orang kita dapat buktikan, hari ini kita dpt buktikan Papagomo.

AD:  baru nak buka mulut...Rafizi terus...

Rafizi: Bagi peluang kepada oang lain kerana you are... (wartawan Agendadaily cuba tanya lagi)..No...No...No...NO...NO...NO...NO. I have answered already.

AD: Yes, I will ask SPR pasal tu, tapi you belum jawab soalan saya.

Rafizi (potong cakap). No... No... No.  Can i get next question. Kita bagi orang lain.

AD: Soalan saya kenapa tak berani saman Datuk Trio.

Rafizi: No...sudah saman Papagomo.

AD: Papagomo itu ikan bilis dibandingkan dengan DS Anwar.

Rafizi: Can I have more questions yang lebih credible yang bukannya datang daripada portal yang lebih kurang sama seperti Papagomo? Can I get a proper reporter punya questions.

AD: You amalkan kebebasan media. I pun mengamalkan kebebasan media untuk bertanya.

Rafizi: No..saya dah jawab. Saya dah bagi ruang. Can I get the other ones?

AD: You did not answer my second question.

Rafizi: No...No. Saya dah jawab bahawa dia sudah saman Papagomo keseluruhanlah. We'll go through the process in court. You tunggu...you turun.

AD: I ikut your suggestion, I akan tanya SPR, tapi you jawab soalan I.

Rafizi: Yeah...I don't trust you at all. Kita boleh semak Agendadaily.

AD: I only ask a simple question?

Rafizi: Can we get the guard kalau begini seterusnya? ...Sebab saya nak teruskan dengan soalan2 yang lain. Kalau Agendadaily datang setiap kali hanya untuk tanya soalan dan mengganggu dengan bertanya perkara-pekara ini...kita dah beri ruang. Kita tak tolak pun. Tapi hormati sidang media yang ada orang lain semua. You akan tanya dan you akan ambil masa, semata-mata kerana you nak ambil (tanya) 2-3 (soalan). Bagilah pada orang lain. Ada soalan lagi? Okay di belakang...Aida (tunjuk wartawan yang dia kenal bernama Aida)

Wartawan: Papagomo seemed to be very well funded. Do you think somebody is financially backing hiim?

Rafizi: I dare say it is obviously...individuals or definitely people well connected with Umno with lots of funds behind Papagomo. Because you can put two and two together. Everytime there is an attack and filthy politics that Umno wants to play, they will start from Papagomo.

And kalau you compare the kind of coverage that Papagomo has in TV3 or Utusan, even minister don't get that kind of coverage. Papagomo is given full prominence on the basis that he can say first and then it will be repeated by the mainstream media controlled by Umno-BN.

Anyone who knows, even Agendadaily...I don't think gets that much coverage in TV3 or Utusan. That's the kind of prominence that Papagomo has. So you wont get that unless you are extremely well-connected. And we all know in the last incident where Papagomo was given a special priviledge and access to be on one of the submarines. Again, I don't think its a matter of national security. I don't think anyone would be given access unless you are so well connected to the powers that be.

Wartawan: Semalam kita baca pasal Anwar saman pasal imej-imej yang dimuatturun oleh Papagomo dan selepas ini PKR akan saman tak jika Papagomo terus keluarkan video?

Rafizi: We have made it clear that we will continue to sue, but I supposed, that one you have to ask the lawyers about process and so on. I think the time has come... dulu we were always in the dillemma whether to entertain them...actually all indications and surveys shows video-video ... this lewd politics tidak mendapat tempat.

Dulu yang video hitam putih we know Umno instructed to pull out all those videos because it backfires on BN. so, there was a thinking, at one point is - let it be. but I think enough is enough. it is also a moral duty to combat budaya-budaya macam ini.

We will continue to sue and sue until Papagomo is completely bankcrupted. But let's see because process mahkamah kita kena ambil kira. Macam kes saya dengan Datuk Seri Shahrizat. I did not sue her. It's when she sued me..and then you can package the whole thing up and counter sue...yg itu kita serahkan kpd peguam what's the best way to proceed with the legal suit.

Wartawan Malaysiakini (Hafiz): Semalam dapat saman, tapi Papagomo masih ada muatkan video lagi. Have you seen the video?

Rafizi: I have seen the video. I think it is speculative and I think it's malicious in the sense that it is just impying something. If you know Datuk Seri Anwar, he talks to anyone. He entertains anyone. Some of you had interviewed him. He will be as warm to anyone if you manage to sit down with him.

This whole thing about trying to imply...let us see what Papagomo has. I dont think it is..as far i am concerned wahatever video...itupun we have to see very carefully the content and so on. But at first glance I didn't find anything incriminating about it, apart from insinuation made by Papagomo. That's all.

Wartawan: Nampak macam suspicious.

Rafizi: Suspicious in what sense?

Wartawan: Sebab rumah DS Anwar.... (reporter itu nak cakap rumah Anwar di Segambut, tapi kena potong)

Rafizi: I can take your photo now and make it very dark, no problem. That's why, unless you see the full content...you know..taking a snippet of a not so celar voice and then gambar, lighting...Those are all can be edited and even lighting pun boleh kacau. But what is exactly the very short content? Nothing. I pun tak clear sangat. So I dont think...there's nothing but insinuation.

I think we should repeteadly tell the public that voting for Umno is like voting for people who have to depend on Papagomo to fight the battle for them.--AD

No comments:

Post a Comment