Friday 25 January 2013

Anwar: 'Saya tidak tolak keputusan Majlis Syura' Heyyy Poodahhh Spin Baekk!


Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini berdolak dalik apabila ditanya mengenai pendiriannya berhubung keputusan Majlis Syura Ulama PAS bersabit larangan penggunaan kalimah Allah dalam kitab Bible versi bahasa Melayu.

Ketika ditanya pemberita, Anwar menafikan dakwaan yang mengatakan beliau menolak keputusan Majlis Syura itu walaupun beliau sebelum ini pernah berkata Pakatan Rakyat kekal dengan pendirian yang diumumkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada 8 Januari lalu.

Anwar kemudiannya menuding jari kepada media kawalan Umno BN kerana sengaja memutar-belitkan perkara tersebut dengan tujuan untuk melaga-lagakan parti-parti di dalam Pakatan Rakyat.

“Ini mainan media..saya tak pernah kata tidak setuju. Tetapi media Umno memutar-belitkan (kata saya) tidak setuju kemudian tanya Mursyidul Am (Datuk Nik Aziz Nik Mat), Anwar tidak setuju..saya tidak pernah (tidak setuju)..

“Saya kata, Pakatan Rakyat berpandu kepada kenyataan Presiden PAS yang dibentang dalam mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat.

Kenyataan Majlis Syura merujuk kepada memberikan laluan penggunaan dengan beberapa syarat, tidak dibentangkan pada mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat. Saya hanya mengikut keputusan dan memperakui kenyataan Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Presiden PAS.

“Media Umno secara jahat, fitnah, walaupun berpuluh kali kalah di mahkamah, jadi saya nasihatkan jangan ikut. Apa fitnah mereka? Dia kata saya ulas Majlis Syura..tidak..,” jelas ahli Parlimen Permatang Pauh itu pada sidang media di ibu pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR), hari ini.

Hadi pada 8 Januari lalu mengumumkan gagasan itu bersetuju kalimah Allah boleh digunakan oleh penganut semua agama dengan syarat tidak disalahgunakan.

Namun pada 13 Januari, Majlis Syura Ulama PAS bermesyuarat dan memutuskan kalimah Allah tidak boleh digunakan dalam kitab Bible kerana boleh menimbulkan kekeliruan yang 'nyata'.

Anwar kemudiannya menyindir Umno BN dengan mencadangkan parti itu supaya mengamal dan melaksanakan semua keputusan yang dibuat Majlis Syura pada masa akan datang jika benar parti itu mengambil berat badan tertinggi PAS itu.

“Kalau Umno ambil berat betul pandangan Majlis Syura, maka saya cadangkan Majlis Tertinggi Umno akan datang teliti semua keputusan Majlis Syura,” katanya.

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali sebelum ini menegaskan Pakatan Rakyat terikat kepada persetujuan secara kolektif yang diputuskan dalam Mesyuarat Majlis Presiden (MPN) dengan mengambil kira kepentingan bersama.

Justeru, PKR mengambil ketetapan untuk berpegang kepada pendirian yang diumumkan Hadi sekali gus menolak keputusan Majlis Syura.

Beliau turut berkata Majlis Syura Ulama PAS hanyalah sebuah organisasi dan kedudukan itu tidak langsung mempengaruhi pegangan PKR berhubung isu itu.

Isu kalimah penggunaan kalimah Allah timbul setelah Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng mendesak kerajaan agar membenarkan kalimah itu digunakan dalam Bible versi bahasa Melayu sepertimana di Sabah dan Sarawak dalam perutusannya sempena Hari Krismas bulan lepas.

2 comments:

  1. Anuwar ni bodoh piang! Memang lah kau tak tolak. Kau terima tapi kau bakul sampahkan atau kau pergi flush dalam toilet.

    Apa lahsi bangang mimpi nak jadi Presiden Monyet Republik Pisang Malaysia merepek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah nama pon si pembelit mmg laa suka merepek.. puihh satu kali sama anuwar!

      Delete