Monday 7 January 2013

Demi Untuk Mengubati Penyakit Gagap, Khalid Terpaksa Merobohkan Kuil Dan Tokong?!!



Penganut Hindu dan Buddha menggesa pihak bertanggungjawab memindahkan kuil dan tokong yang bakal dirobohkan ke satu lokasi sesuai bagi memudahkan mereka melakukan upacara keagamaan.

Pengerusi Penganut Hindu Kuil Sri Aptoran Kaliamman Pendamar, Ho Kevin Raj, berkata pihak berkaitan ada mencadangkan agar Kuil Sri Aptoram Kaliamman dan Tokong Hai Teng Kong dipindahkan ke kawasan perindustrian Telok Gong.

Bagaimanapun menurutnya, penganut menolak cadangan itu memandangkan lokasinya tidak sesuai apatah lagi ia adalah kawasan perindustrian yang sibuk.

"Kawasan itu juga agak jauh. Lebih lebih lagi sekitar 60 peratus penganut Hindu dan 40 peratus Buddha tinggal di kawasan ini",katanya.

Isu pemindahan itu berlarutan agak lama malah sebelum ini pernah mengadakan bantahan hampir sama.'



"Malah ramai penganut ini tinggal di Flat Pendamar Indah 2 yang terletak berhadapan dengan dua rumah ibadat berkenaan", ujarnya.


Pihaknya ada menerima surat berkenaan iaitu notis mahkamah bertarikh 31 Disember lalu yang meminta tanah kawasan itu dikosongkan selain dua rumah ibadat itu dirobohkan.



Dua tahun lalu, pihak berkenaan juga mencadangkan ia dipindahkan ke tanah kosong bersebelahan, kira - kira 20 meter dari lokasi asal. Bagaimanapun sehingga sekarang tiada kata putus dari pihak yang bertanggungjawab.



Menurut Ho, seorang Exco pernah menemui beliau dalam beliau untuk menyelesaikan isu ini namun hingga kini beliau masih belum memberikan kata putus.



Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Cabang Klang, Norhisam Ali berkata, perobohan dua rumah ibadat itu mempunyai kaitan dengan pemilikan tanah yang mana dipercayai ia dibeli pemaju untuk tujuan pembangunan.



Tegas Ho lagi, beliau berharap kerajaan Negeri dan pihak berkenaan dapat membantu menyelesaikan isu ini. Carilah tapak yang sesuai demi kebaikan penganutnya. SUMBER!

HANCUR PR SEBELUM PRU 13!


No comments:

Post a Comment